1 דקות קריאה
ניתוח מוז - על חשיבות הבדיקה ע"י המנתח לפני הניתוח

מטופלים רבים שאובחנו כסובלים מגידול סרטני בעור באזור הפנים, הקרקפת והצוואר ע"י רופא עור, רופא משפחה, כירורג פלסטי או רופא אחר ונאמר להם שהם צריכים לעבור ניתוח בשיטת מוז (מכונה גם ניתוח MOHS ניתוח מוס) חושבים שהצעד הבא הוא להגיע לחדר ניתוח ולהסיר את הגידול. 

למרות שישנם לא מעט מקרים בהם זה בדיוק מה שקורה, המטופל מגיע לחדר הניתוחים ומנותח ע"י רופא שהוא לא מכיר ובלי לקבל הסבר על ההליך הניתוחי שהוא אמור לעבור, לתפיסתי מדובר בהתנהלות העלולה לפגוע בזכותו של המטופל לקבל טיפול רפואי מיטבי. 

במקרים רבים בהם המטופל מופנה לניתוח, האבחנה אינה נכונה או שההפניה לא מוצדקת ולמטופל מתאים טיפול שונה (מניסיון אישי זה נכון בקרוב ל- 50% מהמקרים!). לכן, על המנתח עצמו לבדוק את הנגע החשוד כגידול, בדיקה קלינית וגם באמצעות דרמטוסקופ, ורק אם האבחנה לא ברורה וזה הכרחי לבצע ביופסיה אבחנתית. יש להדגיש כי ביופסיה מקדימה לתפיסתי – מיותרת במקרים רבים. 

רק לאחר שהמנתח יאמת את האבחנה על סמך הבדיקה שלו, הוא יוכל לבחון מהי דרך הפעולה הנכונה ביותר. ניתוח מוז הוא אכן ניתוח מדוייק מאוד הנחשב לבעל הסיכוי הגבוה ביותר לסילוק מלא של הגידול תוך שמירה מיטבית על האסתטיקה ותפקוד האיבר ממנו הגידול הוסר. יחד עם זאת מדובר בפרוצדורה שלא מתאימה לכל מטופל. לעיתים קיימות בעיות רקע המגבילות את הניתוח, ובנוסף ישנם מצבים בהם נכון יותר לטפל בנגעים כאלה באמצעים אחרים כגון משחה, חנקן נוזלי, הקרנה, כמותרפיה או באמצעים אונקולוגיים אחרים. במהלך הפגישה המנתח מסביר למטופל את פרטי הניתוח ועונה על כל השאלות כדי שהמטופל יוכל להביע הסכמה על בסיס ידע ("הסכמה מדעת") אודות הניתוח אותו הוא אמור לעבור. 

מצד המטופל, מהווה הבדיקה המקדימה הזדמנות להכיר את הרופא שעתיד לנתח אותו, לבחון את תחושותיו שלו והאם הוא נותן במנתח אמון ומאמין שיקבל ממנו טיפול מיטבי. המטופל מקבל הזדמנות לשאול את המנתח את כל השאלות שמטרידות אותו וגם יכול בהמשך לבצע בדיקה מעמיקה יותר אודות הרופא, הפרוצדורה וכל שאלה שמתעוררת באמצעות המידע הרב המצוי ברשתות המידע. 

רק לאחר פגישה מקדימה כזו, הבנה מלאה של המטופל מה עומד בפניו והסכמה מלאה של המנתח כי המנותח והנגע מתאימים לניתוח המוז המתוכנן - אפשר להתקדם ולבצע את הפרוצדורה. 

המאמר הוא מאמר עמדה המייצג בעיקר את תפיסתי ועמדתי בנוגע לבדיקה מקדימה ונכתב כשירות לציבור. 

בהצלחה לכולם והחלמה מלאה וטובה מד"ר גלעד