ציפורן חודרנית וניתוח לתיקון ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית (צ"ח)-  מצב בו חודרת הציפורן אל הריקמה הסובבת אותה ומלווה ברוב המקרים בדלקת של הריקמה הפגועה שאינה מחלימה כל עוד הציפורן נעוצה בה. מדובר בבעיה שכיחה המלווה לרוב בכאבים, הגבלה בהליכה, קשיים בנעילת נעליים ועלולה להיות מלווה בזיהום.  צ”ח פוגעת לרוב בציפורני בהונות הרגליים (לרוב, הבוהן הראשונה) ולעתים רחוקות יותר בציפורני אצבעות הידיים. בחולים, עם הפרעה בזרימת הדם לרגליים (חולי סוכרת ומחלות כלי דם) ובמקרים של הזנחה, עלולה צ”ח להחמיר עד כדי צורך בקטיעה!

הגורמים
הגורם השכיח ביותר, הוא גזירה לא נכונה של הציפורן הגורמת להיווצרות זיז ציפורן, אשר חודר ומעמיק לתוך העור הצמוד לציפורן עם צמיחתה. כתוצאה מכך, נגרמים פצע ודלקת. גורמים נוספים: חבלה, נעליים לא מתאימות (לוחצות), עיוות הציפורן כתוצאה מזיהום פטרתי*, או ניווני ("עיוות פינצטה" של ציפורני הבהונות - שכיח בגיל העמידה) וכסיסת ציפורניים (הגורם השכיח לצ”ח בציפורני הידיים). גורם שכיח נוסף, הוא טיפול תרופתי בפטרת הציפורניים הגורם לחידוש צמיחת הציפורניים המחלימות ולעתים קרובות לחדירתן לעור.

מהלך
מבחינים בשלושה שלבים בהתפתחות התופעה. תחילה הופעת אודם, נפיחות ורגישות מקומית.
בהמשך, הופעת הפרשה מוגלתית וכאב ולבסוף החמרה בכאבים,
הופעה של ריקמת גירעון ("בשר פרא") וגדילה של קפל הציפורן מעל לציפורן החודרת.

הטיפול

הטיפול מותאם לחומרת המצב . בשלב הראשון, ניתן לרוב לפתור את הבעיה על ידי השריות חוזרות של הרגל במים חמים וסבון, עיסוי של קפל הציפורן וחבישה מיוחדת לצורך הרחקתו מן הציפורן החודרת. בשלב השני, יש להוסיף טיפול מקומי או כללי באנטיביוטיקה, בהתאם לתוצאות תרבית וכן השריות בתמיסה אנטיספטית. בשני השלבים הראשונים ניתן לטפל גם באמצעות החדרת פתיל צמר גפן ספוג באלכוהול או בתמיסת חנקת כסף, באופן המפריד בין הצ"ח, מיטת הציפורן וקפל הציפורן. גזירה מקצועית של זיז הציפורן יכולה לעזור. הטיפול בצ"ח בשלב השלישי, מחייב לרוב ניתוח. קיימות שיטות ניתוח רבות, החל בעקירת הציפורן החודרת, המשך בכריתת קפל הציפורן וחלק ממיטת הציפורן, עם הציפורן וכלה בצריבה כימית או חשמלית של מיטת הציפורן כדי למנוע צמיחת ציפורן בכלל. החסרונות הבולטים של ניתוחים אלה הם תקופת החלמה ארוכה, כאבים עזים בתקופת ההחלמה, הפרעה לנעילת נעליים עד החלמה שלמה וחזרה של הבעיה בשיעור גבוה של המקרים (עד 50%).

במרפאתנו מיושמת טכניקה ייחודית לטיפול בצ"ח ע"י ניתוח החדרת צינורית פלסטיק לקפל הציפורן הפגוע באופן המאפשר צמיחת הציפורן במסלולה הטבעי ללא חדירה לקפל וללא שינויים במבנה הבוהן והציפורן. לניתוח זה שיעור הצלחה של למעלה מ- 90%. ייתרונות נוספים של טכניקה זו הם הפחתה בחומרת הכאב, זמן החלמה מהיר וחזרה מהירה ביותר לתפקוד רגיל כולל נעילת נעליים רגילות.

הטיפול בציפורן חודרנית אינו כלול במסגרת ביקורי יעוץ של הביטוחים המשלימים של קופות החולים ומתבצע במסגרת ביקור פרטי ובתשלום נפרד. על המבקשים להתקבל לטיפול לתאם זאת מראש באמצעות דואר אלקטרוני או טלפונית עם המרפאה.

חזרה

תחום רפואת העור הוא אחד התחומים הרחבים והמגוונים ברפואה וכמו בתחומים רפואיים רבים אחרים של הרפואה המודרנית, גם בו מתחוללים בשנים האחרונות שינויים מהותיים עם כניסתם של תחומי מחקר חדשים המביאים בעקבותיהם תרופות חדשות וטיפולים חדשניים. רופא העור מכיר ויודע לאבחן למעלה מ- 3000 מחלות שונות, כיצד לאבחן וכיצד לטפל בהן.

לנוחיות הפונים קיימים באתר דפי מידע מגוונים העוסקים בתחומי המומחיות הייחודיים של ד"ר גלעד וכן פירוט של הטיפולים המבוצעים על ידו במרפאה ובחדרי ניתוח בבתי החולים עימם הוא עובד.

המרפאה ממוקמת במיקום מרכזי בירושלים, מתוכננת, מעוצבת ובנויה לנוחיות החולים באופן המאפשר פרטיות מלאה בחדרי הטיפול. במרפאה מתקבלים בהסדר מבוטחי כללית מושלם, מכבי מגן זהב, מאוחדת עדיף ושיא ושב"ן לאומית (בכפוף לתנאי קופות החולים והביטוחים המשלימים), וכן מתקבלים פונים פרטיים (ביטוח רפואי פרטי או ללא כל ביטוח). ​

שעות הקבלה בימים א' ג' ו- ד' שעות 17:30-20:30 (הקבלה היא אך ורק בתיאום מראש).

שימו לב: ימי ומועדי המרפאות עלולים להשתנות בהתראה קצרה (לחולים רשומים תימסר על כך הודעה בעוד מועד ויתואם תור חדש).

למרפאה שירות מענה קולי ממוחשב לקביעת תורים 24 שעות ביממה בטלפון: 053-5633033

ד"ר לי-און גלעד יליד חיפה 1960, נשוי ואב לארבעה.

בוגר הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, בעל תואר ד"ר ברפואה וביוכימיה.

התמחה ברפואת עור במחלקת עור של ביה"ח הדסה ובשנת 2004 השתלם בניתוחי MOHS בסן דיאגו קליפורניה.

לשעבר מנהל יחידה לדרמטוכירורגיה וניתוחי MOHS ומנהל המרכז הארצי למחלת הנסן במחלקת עור של ביה"ח הדסה.
מנהל מרפאה לדרמטוכירורגיה וניתוחי מוס, המרכז הרפואי שערי צדק.

יועץ מוכר לביטוחים המשלימים של כל קופות החולים וחברות הביטוח.

טלפון:  02-5633033     |     פקס:  02-5633000     |     דוא"ל:  5633033f@gmail.com     |     כתובת:  עמק רפאים 43ב', קומה ראשונה

אודות

מידע נוסף