חזרה
פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית

פסוריאזיס הוא מצב דלקתי מתמשך של העור. מרבית המקרים של פסוריאזיס הם כ"כ קלים, עד שהסובלים מהם כלל אינם מודעים שהבעיה קיימת אצלם. לחילופין הבעיה עלולה לכסות שטחי גוף נרחבים. כיום קיים טיפול לכל סוגי המחלה מהקלים ועד הקשים ביותר.
פסוריאזיס אינה מדבקת כך שלא ניתן להעבירה מאדם אחד לאחר. מאידך, המחלה מופיעה במשפחות ומוגדרת כיום כנובעת מרקע גנטי.

הגורמים לפסוריאזיס
למרות שגורמי הפסוריאזיס אינם ידועים – המחקר העדכני מצביע על מעורבות משמעותית של מערכת החיסון בפעילות המחלה. ככל הנראה מערכת החיסון מפעילה בטעות תאי Tשהם תאים מרכזיים במערכת ואלה גורמים בתורם לדלקת בעור המביאה לכך שהעור גודל מהר מדי. במצב הרגיל העור מתחלף פעם ב- 30 יום. כאשר מתלקחת הפסוריאזיס קצב התחלופה של העור מואץ עד כדי החלפה אחת ל- 3-4 ימים. לכל התפרצות של המחלה ישנם גורמים מיידים היכולים להיות בין השאר מתח, זיהום כגון דלקת חיידקית בגרון או תרופות כגון ליטיום ואחרות. המחלה מחמירה גם בתקופת החורף במזג אויר קר ויבש ובתקופת מיעוט בקרינת השמש. במקרים אחרים פגיעה פיזית בעור כגון חתך, חבלה, שפשוף או כווייה יכולה לגרום תוך 10-14 יום להופעה של המחלה במקום הפגיעה – תופעה הקרויה על שם הרופא שתיאר אותה – תופעת קובנר.

סוגי הפסוריאזיס
הסוג השכיח ביותר, פסוריאזיס רבדית מופיע כרבדים מורמים של עור אדמדם מכוסה בשכבה עבה של קשקשים כסופים לבנים דמויי חלב של נר. הרבדים מופיעים לרוב על המרפקים, הברכיים, הגב התחתון והקרקפת אך יכולים להופיע בכל מקום בגוף. פסוריאזיס טיפתית מופיעה כנגעים אדומים קטנים, מכוסי קשקשת ומפוזרים לרוב על הגו והגפיים של ילדים ומבוגרים צעירים. לרוב מופיעה לאחר מחלת דלקת גרון חיידקית ועשויה להעלם בעצמה אחרי שבועות עד חודשים. פסוריאזיס פוסטולארית היא צורה שבה מופיעות שלפוחיות רטנות מלאות במוגלה לבנה, מוקפות בהילה אדומה. תופעות אלה שכיחות בעיקר בכפות הידיים והרגליים (יש קשר מובהק לעישון) ואז קרויה "ממוקמת". כאשר התופעה מפושטת על שטחי גוף נרחבים מדובר בצורה נדירה ואלימה של פסוריאיזיס שעלולה אף להיות מסכנת חיים. פסוריאזיס "הפוכה" (של הקפלים) מדובר בהופעה של נגעים אדומים חלקים ומבריקים בעור הקפלים כגון בתי השחי, תחת השדיים, סביב המפשעה, בקפלי העכוזים וסביב כיס האשכים. פסוריאזיס אריטרודרמית מתבטאת באודם נרחב עם עקצוץ וגרד קשים וכן כאבים. גם מצב זה עלול להיות מצב מסכן חיים.
פסוריאזיס מערבת לעיתים קרובות את עור הקרקפת והציפרניים. כאשר היא פוגעת בקרקפת מופיעה קשקשת לבנה כסופה ולעיתים מופיעים רבדים עבים עם קשקשת גסה הדבוקה לעור האדמדם, היכולים להתפשט בהדרגה ולכסות את כל האיזור המכוסה שיער. בציפרניים השינויים הקלים מתבטאים בהופעה של גומות שטחיות בלוחית הציפורן ובהמשך יכולים להופיע סימנים שונים כגון "כתמי שמן" "אוניכוליזיס" (ניתוק של לוחית הציפורן ממיטת הציפורן) או עיבוי של לוחית הציפורן והופעה של עיבוי שכבת הקרן במיטת הציפורן. שינויים אלה עלולים לעיתים להיות מאובחנים בטעות כזיהום פטרייתי. מעורבות אזורים אלה היא לרוב עקשנית ויכולה להיות מאוד עמידה לטיפול.

דלקת מפרקים פסוריאטית
בין 10-30% מהחולים הסובלים מפסוריאזיס מפתחים מעורבות מפרקים המתבטאת בדלקת מפרקים. מדובר במחלה מתמשכת העלולה להמשך כל חיי החולה ולגרום להדרדרות, כאבים והיווצרות דפורמציות ונוקשות במפרקים. שימוש מוקדם בתרופות מתאימות יכול לעזור למנוע התקדמות ההידרדרות והתפתחות עיוותים ונכות. ללא טיפול עלול להגרם נזק בלתי הפיך עם ניוון והרס מוחלט של המפרקים.

אבחון המחלה
אבחון המחלה מתבסס על ממצאים קליניים בעיקר בעור, ציפרניים וקרקפת ולעיתים יש מקום לבצע גם ביופסיית עור במקרים בהם נחוץ אישור לאבחנה.

הטיפול במחלה
למרות שלא ניתן לרפא את המחלה, קיים מגוון רחב של טיפולים המאפשר לשלוט בפעילות המחלה וביטוייה באופן שיפחית בצורה משמעותית ביותר את הפגיעה באיכות החיים.
הטיפולים צריכים להיות מותאמים למצבו הבריאותי הכללי של החולה, גילו, סגנון חייו ווחומרת מחלת העור. התאמת הטיפול דורשת לעיתים קרובות מספר ביקורים אצל הרופא וניסיונות עם טיפולים ותרופות שונות. הטיפולים מורכבים ממשחות ותכשירים המיועדים למריחה על העור או לטיפול מקומי בקרקפת ובציפרניים, משימוש בקרניים אולטרא-סגולות (קרני UV) ממקור קרני השמש או ממקורות מלאכותיים ובמקרים הקשים יותר מתרופות הניתונות פומית או בהזרקה לעור או לדם.

אתר אגודת הפסוריאזיס הישראלית

קישור למצגת של ד"ר גלעד בנושא פסוריאזיס

ד"ר גלעד חדל לטפל בחולי פסוריאזיס ואין לתאם תורים למרפאה בנושא זה.

מאמר סקירה מקיף בעברית אודות מחלת הפסוריאזיס והטיפול בה

תחום רפואת העור הוא אחד התחומים הרחבים והמגוונים ברפואה וכמו בתחומים רפואיים רבים אחרים של הרפואה המודרנית, גם בו מתחוללים בשנים האחרונות שינויים מהותיים עם כניסתם של תחומי מחקר חדשים המביאים בעקבותיהם תרופות חדשות וטיפולים חדשניים. רופא העור מכיר ויודע לאבחן למעלה מ- 3000 מחלות שונות, כיצד לאבחן וכיצד לטפל בהן.

לנוחיות הפונים קיימים באתר דפי מידע מגוונים העוסקים בתחומי המומחיות הייחודיים של ד"ר גלעד וכן פירוט של הטיפולים המבוצעים על ידו במרפאה ובחדרי ניתוח בבתי החולים עימם הוא עובד.

המרפאה ממוקמת במיקום מרכזי בירושלים, מתוכננת, מעוצבת ובנויה לנוחיות החולים באופן המאפשר פרטיות מלאה בחדרי הטיפול. במרפאה מתקבלים בהסדר מבוטחי כללית מושלם, מכבי מגן זהב, מאוחדת עדיף ושיא ושב"ן לאומית (בכפוף לתנאי קופות החולים והביטוחים המשלימים), וכן מתקבלים פונים פרטיים (ביטוח רפואי פרטי או ללא כל ביטוח). ​

שעות הקבלה בימים א' ג' ו- ד' שעות 17:30-20:30 (הקבלה היא אך ורק בתיאום מראש).

שימו לב: ימי ומועדי המרפאות עלולים להשתנות בהתראה קצרה (לחולים רשומים תימסר על כך הודעה בעוד מועד ויתואם תור חדש).

למרפאה שירות מענה קולי ממוחשב לקביעת תורים 24 שעות ביממה בטלפון: 053-5633033

ד"ר לי-און גלעד יליד חיפה 1960, נשוי ואב לארבעה.

בוגר הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, בעל תואר ד"ר ברפואה וביוכימיה.

התמחה ברפואת עור במחלקת עור של ביה"ח הדסה ובשנת 2004 השתלם בניתוחי MOHS בסן דיאגו קליפורניה.

לשעבר מנהל יחידה לדרמטוכירורגיה וניתוחי MOHS ומנהל המרכז הארצי למחלת הנסן במחלקת עור של ביה"ח הדסה.
מנהל מרפאה לדרמטוכירורגיה וניתוחי מוס, המרכז הרפואי שערי צדק.

יועץ מוכר לביטוחים המשלימים של כל קופות החולים וחברות הביטוח.

טלפון:  02-5633033     |     פקס:  02-5633000     |     דוא"ל:  5633033f@gmail.com     |     כתובת:  עמק רפאים 43ב', קומה ראשונה

אודות

מידע נוסף